Dag 14 - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van Thomas Mooijer - WaarBenJij.nu Dag 14 - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van Thomas Mooijer - WaarBenJij.nu

Dag 14

Door: Thomas Mooijer

Blijf op de hoogte en volg Thomas

13 Juli 2013 | Japan, Kōchi-shi

Nou, het heeft niet geregend vannacht, sterker nog het was bloedheet. Ik ben bijna de rivier in gedreven door mijn eigen zweet. Er was geen zuchtje wind te bekennen vannacht en de kikkers waren een orkest. Ik heb werkelijk geen oog dicht gedaan.
Ik stap me tent uit en het plaatje dat ik zie is prachtig, de rivier is bedekt met een laag mist en het grappige is, het lijkt of het regent maar als je goed kijkt zie je dat het allemaal vissen zijn. Niet normaal zoveel!
Ondanks de frisse ochtendlucht lukt het niet echt om volledig wakker te worden. Ik ruim wat versuft mijn spullen op en rond een uur of half 7 ben ik alweer klaar voor vertrek. De lucht is grijzig en het ziet er naar uit dat het voorlopig wel bewolkt blijft, dat kan een productief dagje worden!

Het opstarten is pijnlijk! Het lijkt wel of het steeds langer duurt voor ik door de pijn ben heen gelopen, gelukkig ligt m'n pijngrens al wat hoger dan toen ik begon. Ik wil vandaag zonder pijnstillers lopen, ik wil ze bewaren voor de echt zware dagen. Niet dat dit niet zwaar is, maar toch liever hou ik ze als een trump card.
Mijn ochtend eten moet jammer genoeg wachten er is nog niets open rond dit tijdstip. De meeste restaurantjes gaan rond 10 uur pas open ofzo.

Na dat ik ben begonnen met lopen breekt de zon alweer door. Wat een hitte zeg en dat al 's ochtends vroeg, dat beloofd wat.
Ik kom niet veel later aan bij tempel 30 en ik raak in de war. Aan de ene kant van de weg zie ik in het Japans staan dat daar tempel 30 is, maar deze ziet er vrij saai uit, veel beton en wegen voor auto's. Terwijl aan de andere kant van de weg een veel grotere en mooiere tempel staat. De torii(poort) alleen is al 4 meter en er is veel meer bos om heen. Das dan weer een beetje jammer dat een van 88 tempels minder mooi is dan ze buurman....
Ik vul me waterflesjes, doe de rituelen en haal de stempel op.

Als ik alweer een tijdje loop kom ik langs een supermarkt die niet op de route hoort te liggen. Ik kijk op de kaart en zie dat ik helemaal verkeerd ben gelopen, gelukkig ligt het henro-pad dichtbij en ik snel weer door.

Wanneer ik bijna bij tempel 31 ben moet ik door een fruitgaarde de berg op, wat leuk! Het pad is smal en er staat nergens meer aangegeven waar ik heen moet. Ik besluit toch maar weer de berg af te gaan en het opnieuw te proberen, misschien heb ik het verkeerd pad gekozen. Blijkbaar ging ik wel goed maar zag ik het kleine padje niet de hoek om gaan.
Boven aan de berg kom ik bij Makino Botanical Garden, het henro pad gaat hier doorheen! De tuin is echt prachtig en het uitzicht is geweldig. Ik weet niets van planten soorten maar ik weet wel te genieten, ik rust even uit op het terrasje en geniet van het uitzicht en de stilte. Verderop is de broeikas waar nog mooiere planten zijn en zelf watervalletjes, maar het is wel goed warm binnen. Eenmaal door de broeikas heen kom ik bij de uitgang van de tuin die pal naast de ingang van tempel 31 ligt.

Ik moet eerlijk toegeven, de tempel is nog mooier dan de botanische tuin. Alles is bedekt met mos en het geeft een oer oude sfeer. Kijk zo hoort een va de 88 tempels eruit te zien! Ik voel me helemaal zen hier. Na het rond te hebben gekeken haal ik een ijsje en geniet in de theeruimte van een ijskoude gerstthee(mugicha). Wat een heerlijke verkoeling! Na te zijn bijgekomen haal ik de stempel op en begin ik met afdalen.

Degene die heeft bedacht hier allemaal stenen neer te gooien in plaats van een trap of een bospad ben ik nog niet klaar mee. Wat een helse pijn, niet normaal..... sommige stenen zitten nog los ook.
Eenmaal beneden ben ik helemaal kapot. Dit eiste zijn tol op me voeten, zelfs staan doet zeer en ik wil tempel 33 nog wel halen voor vandaag. Ik moet al snel weer rusten bij een klein restaurantje waar ik wat spaghetti eet, ooh wat heb ik dat gemist!

Het eten en de rust heeft goed geholpen! De vaart zit er weer goed in. Ik ben al snel bij tempel 32, althans dat dacht ik, eerst nog de berg op....
De klim valt nog reuze mee, ik ben in no-time boven. De tempel is niet groot maar het uitzicht is prachtig! Ik kan de hele stad zien en nog wel verder dan dat.
Wanneer ik de rituelen heb gedaan en de stempel heb opgehaald begin ik met afdalen en zie ik een soort garage waar henro's kunnen rusten. De garage heeft de aller lekkerste inzak bank waar ik ook in heb gezeten. Tempel 33 kan voor mij part wachten, ik ga even plat.
Rond een uur of half 4 word ik wakker, tempel 33 zal ik niet meer redden voor 5 uur. Ik besluit toch maar te gaan lopen en m'n tent maar op te zetten bij tempel 33.

Onderweg naar de volgende tempel moet ik oversteken met een veerboot, maar ik kan het nergens vinden. Ik bel aan bij een huis om te vragen naar de weg. De man die open doet is heel aardig en wijst me de weg. Ik kom gelukkig net op tijd voor de veerboot. Op de veerboot kom ik 2 oude henro's tegen, we raken wat aan de praat en lopen samen naar tempel 32. Ze vertellen me dat ze de tocht al 2 keer hebben gelopen en dat ze nu deels lopen en deels met het openbaar vervoer gaan vanwege de hitte. Toch niet slecht voor wat oude mensen.

Eenmaal samen aangekomen bij tempel 33 nemen we afscheid. De 2 oude henro's slapen in een minshuku naast de tempel en ik moet snel opzoek naar een plek voor m'n tent, maar eerst de rituelen.
Als ik een leuk veldje heb gevonden bij de tempel vraag ik aan de tuinman of ik mijn tent daar mag opzetten. De man praat vrij vlot en ik kan hem niet helemaal volgen, maar ik hoor een ding duidelijk, TSUYADO! Hoewel ik deze iet op de kaart heb gezien. De man neemt me mee naar de tempel en belt aan. Een oud vrouwtje die niet al te vrolijk kijkt doet open. De man en het vrouwtje brabbelen wat over en weer en al snel moet ik het vrouwtje volgen. Zij brengt me naar een tempelhuisje met daarin alleen een deken, een haspel en een windwaaier. Tempels hebben dus ook tsuyado's, dat is er een om te onthouden! De ramen kunnen open met een hor ervoor, dus vannacht geen last van beestjes. Ik bedank het vrouwtje voor het onderdak, eet mij avond eten en schrijf mijn verhaal. Nu lekker genieten en op bed.

Ik heb weer eens geluk, zeker een geslaagde dag!!

Tempels:

Tempel 30 Zenrakuji
Tempel 31 Chikurinji
Tempel 32 Zenjibuji
Tempel 33 Sekkeiji

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 05 Juni 2013
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 11634

Voorgaande reizen:

27 Juni 2013 - 26 Augustus 2013

Shikoku 88 tempeltocht

Landen bezocht: