Dag 2 - Reisverslag uit Tokushima-shi, Japan van Thomas Mooijer - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Tokushima-shi, Japan van Thomas Mooijer - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Thomas Mooijer

Blijf op de hoogte en volg Thomas

01 Juli 2013 | Japan, Tokushima-shi

Het is half 6 als ik wakker word van de hitte, niet te geloven, ik slaap buiten in een tentje en het is nog steeds zo warm. Na even goed wakker worden pak ik me spullen in, eet een broodje en ga ik opzoek naar tempel 8. Vandaag word een zware dag, ik moet bij tempel 12 zien te komen en dat is een van de moeilijkste tempels, ik ben best wel zenuwachtig.
Ik vraag de weg richting tempel 8 en als ik er achter kom waar de tempel ligt word ik gewoon gek! Als ik de weg niet had gevraagd aan die oude man maar gewoon de weg had gevolgd was ik er gisteren al geweest. Het ligt serieus om de hoek......

Tempel 8 is is wel mooie tempel maar mist wel iets, ik weet niet wat maar het is het net niet. Ik haal me stempel op en vul me flessen water, nu kan ik er weer tegen aan, het is warm maar ik moet en zal tempel 12 halen vandaag!
Tempel 9 is niet ver weg, ergens tussen de rijstvelden ligt een mooi klein tempelcomplex. ik haal me stempel op en vertrek richting tempel 10.

Binnen no-time ben ik bij tempel 10, althans dat dacht ik..... de poort van de tempel staat onderaan en dan volgen er 3 stijlen trappen omhoog om bij de tempel te komen.
Eenmaal boven doe ik snel de rituelen, haal ik mijn stempel op en net voor dat ik weg wil gaan word ik aangesproken door een vrouwtje. Ze is lerares Japans en is met haar 3 studenten een dagje uit. De jongens komen uit New-Jersey en ze hadden nog nooit van de tocht gehoord maar waren meteen verkocht. Na wat met elkaar te gesproken en wat foto's laten zien komt het vrouwtje naar me toe en geeft me als osettai 2000 Yen en haar man geeft me 1000 Yen, hoppa dat is ruim 30 euro wat je dan even in je handen krijgt gedrukt. Ik kan ze maar niet genoeg bedanken, wat een liefdadigheid!

De weg naar tempel 11 is heet, te heet, ik loop door open velden en straten zonder maar ook een beetje schaduw. Eenmaal aangekomen plof ik mezelf neer op een bankje en geef ik me benen wat rust. Nu al 2 blaren te pakken en het is nog maar dag 2! De vraag of ik tempel 12 nou wel moet pakken of niet spookt de hele tijd door mijn hoofd. Het is een klim over 3 bergen die 4 tot 6 uur duurt en het is al 2 uur 's middags. In Japan is het al pikkedonker om 8 uur 's avonds. Ik besluit het risico maar te nemen.

Als met de klim begonnen ben heb ik al spijt, het is vet zwaar, ik ben benieuwd of ik dit wel red voor het donker, het laatste wat ik wil is hier moeten lopen in het donker.
Wanneer ik denk even te rusten en wat te eten komt het ineens bij me op.... IK BEN VERGETEN ETEN IN TE KOPEN!!!!! Dit meen je niet, hoe kan ik zo stom zijn. Naja nu maar hopen dat ik eten kan halen bij tempel 12.

Rond een uur of 5 kom ik langs een Tsuyado die man had aangegeven op me kaart, hier kan ik slapen en dan gewoon morgen pas tempel 12 pakken. Ik ben moe en heb geen fut meer in me lijf dus lang geen slecht idee. Maar helaas, de Tsuyado zit vol en heb ik geen andere keus dan door te bikkelen tot de tempel.
Ik sjok langzaam door, maar opeens sta ik stijf bevroren, ik kijk recht in de ogen van een wild zwijn dat verderop staat. Deze beesten vallen je aan als je op hun territorium komt. Ik sla met me stok hard op de grond en schreeuw de longen uit me lijf, ziet er misschien raar uit maar het werkt wel, het zwijn rent weg de bossen in. Ik loop heel voorzichtig langs de plek waar ik hem voor het laatst heb gezien, gelukkig is het beest nergens meer te bekennen.

Het word langzamerhand steeds donkerder, dit is niet goed, ik kan echt niet meer en er is nergens een plek waar ik me tent kan neerzetten. Elke keer als ik denk dat ik er ben moet ik nog verder klimmen, ik moet om de 5 minuten pauze nemen, me benen trillen en ik nog nauwelijks kan staan.
Boven op de berg plof ik neer op een bankje en val ik bijna in slaap, gelukkig vloog er een mug in me oor, geloof me dan ben je wakker. Ik kijk om me heen en zie een bordje met daarop "1 KM", ik hoor gewoon bijna engelen zingen zo blij ben ik!

Zodra ik bij tempel 12 ben zak ik in elkaar tegen de drinkautomaat en luik verscheidene blikjes achterover, aaaahhhhh dat voelt goed. Jammer genoeg is er niets aan eten te halen en is de tempel overal dicht. Dan maar me tentje opzetten.
Nu hopen dat ik kan slapen op een lege maag, morgen word een zware dag afdalen naar tempel 13.

Ik ben echt trots op mezelf dat ik dit gehaald heb!!!


Tempels:

#8 Kumadaniji
#9 Hōrinji
#10 Kirihataji
#11 Fujidera
#12 Shōsanji

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 05 Juni 2013
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 11714

Voorgaande reizen:

27 Juni 2013 - 26 Augustus 2013

Shikoku 88 tempeltocht

Landen bezocht: